شهید هادی کلانتری

ساخت وبلاگ
منظور از عرش الهی چیست؟مقصود از حمل عرش الهی توسط فرشتگان چیست؟در آیات قرآن مجید حدود بیست مرتبه به عرش الهى اشاره شده است و در روایات اسلامى بحث هاى بیشترى درباره آن دیده مى شود مطابق بعضى از روایات، عظمت عرش خدا به قدرى است که در تصوّر انسان نمى گنجد .رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : ما السّماواتُ السَّبْعُ في الكُرْسِيِّ إلاّ كحَلْقَةٍ مُلْقاةٍ في أرضٍ فَلاةٍ ، و فَضلُ العَرشِ على الكُرْسِيِّ كفَضْلِ الفَلاةِ على تلكَ الحَلْقَةِ .پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: اى ابو ذر! آسمانهاى هفتگانه نسبت به كرسى چيزى جز حلقه‌اى نيست كه در بيابانى افتاده باشد، و برترى عرش بر كرسى مانند برترى بيابان به آن حلقه است. (ترجمه خصال شيخ صدوق . جلد : 2 صفحه : 297).پادشاهان و سلاطین دو نوع تخت داشته اند، تخت کوتاهى که در ایّام عادّى بر آن مى نشستند و امور حکومت خویش را تدبیر مى کردند و تخت بلندپایه اى که مخصوص روزهاى خاصّ و روزهای ملاقات عمومى بود. در ادبیات عرب، تخت اوّلى را «کرسى» و دوّمى را «عرش» مى نامند .خداوند که سلطان عالم هستى است، داراى این دو نوع تخت حکومت و فرماندهى است . البتّه چون او نه جسم است و نه در زمره جسمانیّات، مفهوم کنایى عرش و کرسى مراد است.در قرآن هست که هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ ...﴿۴﴾. اوست آن كسی كه آسمانها و زمين را در شش روز آفريد آنگاه بر عرش مستولی شد ... (۴) سوره حدید.عرش خداوند در قرآن به معناي تخت نيست؛ عرش ، مقامِ فرمانرواييِ خداوند است. اين مقام ِ فرمانروايي به دوش فرشته‌هاست. اَلَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ ... ﴿۷﴾ كسانى كه عرش [خدا] را حمل مى كنند ... (۷)سوره غ شهید هادی کلانتری...
ما را در سایت شهید هادی کلانتری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 5shahidhadikalantarib بازدید : 33 تاريخ : پنجشنبه 26 بهمن 1402 ساعت: 16:57

انسان مختال کیست؟ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ ﴿۱۸﴾ سوره لقمان «مختال»؛ یعنی کسی خیال‌زده است و با خیال دارد کار می‌کند؛ من باید برنده بشوم، من باید اسمم اوّل باشد! هدفش همین است. این حیوان ناطق است. طبق بیان نورانی حضرت امام سجاد (سلام‌الله‌علیه) در اوّلین دعای صحیفه سجادیه که خدایا اگر ما را راهنمایی نمی‌کردی ما نعمت‌هایت را مصرف می‌کردیم و تو را حمد نمی‌کردیم.«لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْاِنْسَانِیَّةِ اِلَی حَدِّ الْبَهِیمِیَّةِ» .یعنی از امام سجاد (سلام‌الله‌علیه) وقتی سؤال بکنی «اَلاِنسانُ ما هُوَ؟( انسان چیست ؟ ) ». می‌فرماید: «حیوانِ ناطقِ حمد کننده».یعنی اگر انسان حمد کننده نباشد فقط جانوری است که حرف می‌زند. امام سجاد فرمود اگر ما تو را حمد نکنیم انسان نیستیم. اگر کسی از آن مرحله پایین آمد، کارش این است که بازی بکند برنده بشود اسمش را بنویسند همین! این مختال است . امروز این مد است، فردا آن مد است، به دنبال همین می‌گردد. این با خیال دارد زندگی ‌می‌کند، هدفش هدف خیالی است. اما ذات اقدس الهی می‌فرماید نظام این چنین نیست نظام حسابی دارد کتابی دارد هیچ چیزی بی‌هدف نیست.درس تفسیر آیت الله جوادی آملی / تفسیر آیات 1 تا 4 سوره تغابن/ 9 اردیبهشت 1397گوگل : http://shahidhadikalantari.blogfa.comایتا: http://eitaa.com/hadikal + نوشته شده در دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۵:۱۶ ب.ظ توسط مهدی کلانتری  |  شهید هادی کلانتری...
ما را در سایت شهید هادی کلانتری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 5shahidhadikalantarib بازدید : 40 تاريخ : پنجشنبه 26 بهمن 1402 ساعت: 16:57

نسبت بین افراد در قیامت چگونه است؟بسم الله الرحمن الرحیمفَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ ﴿۱۰۱﴾ سوره «مؤمنون»بعد از نفخ صور هيچ نسبتي بين مردم نيست، چون همه «دفعتاً» از خاک برمي‌خيزند. اين ﴿فلا أنْساب بيْنهُمْ﴾ که در سوره مبارکه «مؤمنون» آمده است، ناظر به بعد از نفخ صور است؛ در سوره «مؤمنون» فرمود وقتي که نفخ صور شد: ﴿فإِذا نُفِخ فِي الصُّورِ فلا أنْساب بيْنهُمْ﴾ در آن روز ﴿و لا يتساءلُون‌﴾ هيچ سؤالي از يکديگر نمي‌کنند، چون آن روز هيچ نسبتي در کار نيست.امکان جمع شدن انساب بعد از حسابرسی اعمالوَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ ... ﴿۲۱﴾امّا وقتي حساب‌ها بررسي شد، عدّه‌اي اهل بهشت شدند و پدران و همسران و فرزندان آنها هم اهل ايمان بودند که در نتيجه اهل بهشت بودند، آن‌گاه اينها را با هم در يکجا جمع مي‌کنند که أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ و در سوره مبارکه «غافر» که محل بحث است، فرشته‌ها از خداي سبحان مي‌خواهند که «آباء» و اجداد و صالحين اينها را هم مثل ذراري به اينها ملحق کنند تا اينها محفل انسي هم داشته باشند نه پدران و همسران و فرزندانی که در آخرت پديد آمده باشند.در آخرت که کسي از کسي متولد نمي‌شود! پدران و همسران و فرزندانی که در دنيا بودند، در آخرت به «علاقه گذشته» کنار هم جمع می شوند. پس نسبتي در هنگام نفخ صور نيست، چون همه «یکدفعه» از خاک برمي‌خيزند؛ اين ﴿فلا أنْساب بيْنهُمْ﴾ که در سوره «مؤمنون» است، بعد از بيان آنکه فرمود: ﴿فإِذا نُفِخ فِي الصُّورِ﴾ آمده است. آن‌گاه بعد از اينکه حساب‌ها بررسي شد و عدّه‌اي صالح بودند، پدران آنها صالح، ازواج آنها صالح، ذریه شهید هادی کلانتری...
ما را در سایت شهید هادی کلانتری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 5shahidhadikalantarib بازدید : 31 تاريخ : پنجشنبه 26 بهمن 1402 ساعت: 16:57